piątek, 30 września 2011

Sprzątnij psią kupę! Tylko w co?

Świat ewoluuje, a z nim Polska. Tak, jak to bywa w naszym kraju, mentalność obywateli zmienia się trochę później niż mentalność obywateli krajów zachodnich, ale sukcesem jest, że się w ogóle zmienia! :)
I to na lepsze. Dziś widok osób sprzątających kupy po swoich psach jest coraz częstszy. Polacy, jak to Polacy, są sceptyczni do nowych pomysłów, zawsze narzekają, ale w końcu oswajają się z panującymi zasadami :)
Przypadek sprzątania psich kup jest tym trudniejszym tematem, iż przepisy sprzątania nie są w pełni uregulowane i dostosowane do gospodarki odpadami naszego kraju. Ale cóż, sprzątać trzeba, i to nie tylko dlatego, że grozi nam mandat, ale dlatego, że tak po prostu wymaga nasza kultura i dbanie o pozytywny wizerunek. W krajach europejskich sprzątanie psich kup jest czymś oczywistym, bierzemy woreczek i uprzątamy.

Sama mam psa, zbieranie jego kupy nie jest dla mnie niczym dziwnym :)

Ale w co zbierać kupę kiedy już się przełamiemy?
Czy plastikowy woreczek jest odpowiedni na psią kupę? Pomyślmy w kategoriach dostosowania odpadów do ich opakowania.

  • Kupa psa to nic innego jak związki organiczne, naturalne, kompost. 
  • Woreczek plastikowy z polietylenu to tworzywo sztuczne, rozkładające się nawet do 500 lat! 

Podsumowanie: Połączenie kupy i plastikowego woreczka to trochę nielogiczny pomysł... 
Z punktu widzenia ochrony środowiska najlepszym połączeniem jest sprzątanie odchodów zwierząt do woreczków papierowych lub biodegradowalnych.
Zamknięta w takim opakowaniu kupa rozłoży się razem z woreczkiem, nie będzie zalegała na wysypisku śmieci.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby oczywiście usprawnienie gospodarki odpadami, tj. udostępnienie społeczeństwu koszy na odpady organiczne i zagospodarowanie ich w formach kompostu. Jednak na takie rozwiązania przyjdzie nam pewnie długo poczekać, cóż, nie ma się co dziwić, póki co jesteśmy na przedostatnim miejscu w Europie pod względem zagospodarowania odpadów :/ Dziś kupy możemy wrzucać do zwykłych koszy na śmieci.
Jednak dla naszych psów i dla środowiska możemy zrobić więcej! Możemy zmniejszyć ilość zalegających na wysypisku śmieci, gdy zaczniemy kupy psów zbierać do woreczków wykonanych z tworzyw naturalnych (papierowych i biodegradowalnych). Połączmy kulturę sprzątania z dbaniem o środowisko.

Miłych i odpowiedzialnych spacerów! :)

2 komentarze:

  1. Brawo...
    11 listopada minie rocznica "odejścia mojego przyjaciela PSA".
    Szczerze mówiąc początkowo miałem obiekcje, kiedy moja córka w trakcie spaceru z moim psem zapytała czy mam w co zebrać kupę po Bercie. Zaśmiałem się, i odpowiedziałem że natura z tym problemem sobie poradzi. Jednak kiedy po kilku latach poszedłem z moją wnuczką na spacer po naszym parku, z przerażeniem stwierdziłem że wokół miejsca jej zabawy są "miny poślizgowe". To dało do myślenia, i teraz wiem...
    że to już nie są te czasy że natura da sobie z tym problemem radę. Ja przy minimalnym zaangażowaniu mogę Ją wspomóc.
    Dlatego zmieniam swoją postawę wobec mojego najbliższego środowiska i zastanawiam się nad tym problemem.
    Słonecznie Was pozdrawiam Henryk Tokarski

    OdpowiedzUsuń
  2. Wystarczy kupić jakieś worki albo torebki, jak na przykład coś takiego http://www.bioires.pl/torebki-na-psie-odchody/ i problem z głowy. Nie rozumiem ludzi, którzy decydują się na psa, a nie sprzątają odchodów z trawników czy chodników...

    OdpowiedzUsuń